+48 602 365 349
ridetu@gmail.com
ul. Rusałki 29
04-884 Warszawa
NIP 952-201-81-10
REGON 141494056
Do zobaczenia na turkusowym szlaku!
Jakie skojarzenia wywołuje w Tobie słowo konflikt? Jak zwykle reagujesz na sytuacje sporne? Jakie konsekwencje niosą konflikty w Twojej pracy, rodzinie, społeczności? A czy chcesz spróbować czegoś nowego, czegoś, co pomoże Ci przejść przez konflikt w grupie z dbałością o siebie, drugiego człowieka, Wasze relacje i otoczenie?
Kręgi naprawcze są formą rozwiązywania konfliktów i sporów, która umacnia grupę i pozwala projektować wyjście z sytuacji możliwie najlepsze dla wszystkich członków społeczności.
Jakże często w sytuacji spornej nieświadomie bazujemy na niewspierających przekonaniach, że:
konflikt jest czymś złym lub źle świadczącym o nas;
konflikt to walka, którą należy wygrać (głównie po to, żeby nie być przegranym);
aby rozwiązać konflikt, należy znaleźć winnego i ukarać go;
racja może być tylko jedna itd.
Powoduje to, że boimy się konfliktów tak jak boimy się porażki, nie wierzymy w możliwość porozumienia i znalezienia satysfakcjonującego rozwiązania, czujemy się bezradni albo z marszu angażujemy wszystkie siły, by wygrać spór. Kłócimy się, gniewamy w skrytości, czasem podkładamy świnie. Albo z drugiej strony poświęcamy się i niesiemy swój krzyż w milczeniu. Czasem udajemy, że konfliktu w ogóle nie ma, bo przecież nikt nie lubi konfliktów. W poszukiwaniu sprawiedliwego wyjścia znajdujemy argumenty, by przekonać do swojego zdania lub organizujemy różnego rodzaju sądy: przyglądamy się dowodom, odwołujemy się do istniejących norm, ważymy racje obu stron i wydajemy wyrok. Przyklejamy łatkę "winny" lub "niewinny". Nakładamy karę, niekoniecznie związaną z sytuacją. Wykorzystujemy siłę swojej roli (rodzica, lidera, specjalisty itp.) lub kompetencji (retoryki, przekonywania, zjednywania sojuszników itp.), by postawić na swoim. Problem polega na tym, że niekoniecznie coś w ten sposób naprawiamy, a cierpią przy tym ludzie i cierpią relacje między nimi. Jeśli to widzisz, jeśli chcesz temu zapobiegać – to zapraszam do skorzystania z mocy kręgów naprawczych :)
Nie zagwarantuję, że da się rozwiązać każdy konflikt tak, by każdy czuł się wspaniale – gdyby to było takie proste... Ale warto pamiętać, że konflikt jest nieodłącznym elementem życia i naturalną fazą procesu grupowego. Najprościej: różnimy się, więc pojawiają się różnice zdań, i jeśli chcemy stworzyć zgraną, kompetentną społeczność, jeśli chcemy ze sobą blisko i efektywnie współpracować, to tak czy siak przyjdzie nam stawić czoła konfliktom w grupie. Od naszych działań zależy natomiast, czy konflikt będzie naszą społeczność wzmacniał czy osłabiał.
W kręgach naprawczych zasiadamy, aby:
wspólnie wypracować rozwiązanie jak najbardziej korzystne dla wszystkich;
czerpać naukę z zaistniałej sytuacji na przyszłość oraz wzmacniać u uczestników poczucie sprawstwa i odpowiedzialności wobec tego, co się dzieje między członkami grupy;
budować między ludźmi wzajemne zrozumienie, zaufanie i troskę.
Na czym opiera się skuteczność kręgów naprawczych?
Dzięki wykorzystaniu metody porozumienia bez przemocy (NVC) Marshalla Rosenberga kręgi naprawcze dają każdemu przestrzeń do bycia usłyszanym z uważnością i szacunkiem. Sednem wszelkich sporów są różnice między nami i trudne emocje, zatem wzajemne zrozumienie, empatia i komunikacja z poziomu serca są podstawą dla znalezienia strategii zaspokajającej potrzeby wszystkich.
W kręgach naprawczych dąży się do zadośćuczynienia za wyrządzone krzywdy oraz poprawy stosunków międzyludzkich. Sprawiedliwość naprawcza odrzuca rozwiązania wynikające ze strachu, zemsty, siły, przekonań, stawiając w sercu procesu potrzeby ludzi i ich relacje, dając tym samym szansę na uzdrowienie ran społeczności.
Uczestnictwo w kręgach naprawczych jest dobrowolne, a rozmówcy traktowani są na równi niezależnie od pełnionej funkcji, wieku, kompetencji i innych różnic między nimi. Umożliwia to poczucie wpływu na przebieg i rozwiązanie konfliktu, a co za tym idzie – autentyczne zaangażowanie się w dialog i współpracę.
Czy łatwo wdrożyć kręgi naprawcze do swojego życia? I tak, i nie. Ich zasady są proste i uniwersalne, dlatego z powodzeniem można spotykać się w kręgach naprawczych i w biznesie, i z przedszkolakami – największą trudność stanowi odrzucenie bagażu kulturowego, który niesiemy ze sobą przez życie, opartego na trójkącie ofiara- kat-ratownik i uwolnienie w sobie zaufania oraz języka serca. Będzie mi niezmiernie miło towarzyszyć Ci w tym pięknym procesie :)
Zanim zdecydujesz się na współpracę – poznajmy się!
Możesz sprawdzić, czy odpowiada Ci mój styl rozmowy i doświadczyć porozumienia bez przemocy. Możesz zapytać o wszystko, czego potrzebujesz, żeby podjąć decyzję, czy chcesz ze mną pracować. Możesz też opowiedzieć mi o tym, z czym się borykasz, a ja pomogę Ci zobaczyć, jakie potrzeby za tym stoją i zweryfikować, czy kręgi naprawcze są na nie odpowiedzią. W Ridetu nie ma miejsca na naciągactwo – więc nie martw się, jeśli Twój temat potrzebuje innego specjalisty albo innej formy, po prostu Ci o tym powiem. A może poczujesz, że to jest właśnie to, czego szukasz?
Napisz, zadzwoń, umów się na bezpłatną konsultację już dziś!
Zasiadałam w kręgach z dziećmi i dorosłymi, kobietami i mężczyznami, współpracownikami i współlokatorami. Przynosiły wzajemne zrozumienie, koiły smutki i złości, budowały długotrwałe porozumienie i dawały skuteczne rozwiązania problemów. W kręgu każdy jest ważny, każdy może być sobą, a mądrość społeczności kieruje nas ku pięknym decyzjom. Dlatego wierzę w kręgi całym sercem i zapraszam Cię do nich serdecznie :)
Kontakt z drugim człowiekiem, ten uważny, empatyczny, pełen akceptacji, zaufania i wolności, dodaje mi skrzydeł. Uważam, że jest niezbędny do życia – do turkusowego życia na pewno. Ogromnie się cieszę, że przychodzi mi z łatwością, że mam w sobie potężny dar empatii, uważności i intuicji. Niemniej rozwijam tę zdolność przez cały czas. Studiowałam pedagogikę na specjalności coaching i doradztwo zawodowe. Ukończyłam kurs podstaw pomocy psychologicznej, szkołę tutoringu, a także warsztaty dla facylitatorów kręgów naprawczych. Uczestniczyłam w wielu warsztatach dotyczących komunikacji, głównie porozumienia bez przemocy (m.in. u Anny Mills, Magdy Wegner i Joanny Berendt). Poprowadziłam kilka procesów coachingowych i kilkanaście tutoringowych oraz setki wspierających rozmów oraz spotkań w formule kręgu. Mam wsparcie superwizorki.
Możesz skutecznie rozwiązać konflikty w grupie z dbałością o każdego człowieka. Pomogę Ci rozmawiać z poziomu serca, naprawić relacje i doświadczyć odpowiedzialności w świecie wolności. Skorzystasz?
Jeśli Twój zespół boryka się z trudnościami we współpracy i szukasz kompleksowego wsparcia, by uczynić ją bardziej partnerską, transparentną i samorządną:
Jeśli jesteś rodzicem lub pracujesz z dziećmi, chcesz kompleksowo rozwijać w sobie kompetencje wychowawcze i wprowadzić wolność, bliskość i harmonię do relacji z dzieckiem:
Jeśli pracujesz z grupą i chcesz być liderem, który sprzyja skutecznemu osiąganiu celów, ale też demokratycznie i z uważnością na każdego człowieka wspiera w samorozwoju i współpracy:
Jeśli szukasz osobistego wsparcia w konkretnej sytuacji i chcesz znaleźć właściwe dla siebie rozwiązanie:
Jeśli szukasz formy rozwoju dla swojego zespołu lub chcesz rozwinąć konkretne kompetencje:
Tak! Szczególnie jeśli jako rodzic, wychowawca, lider lub członek turkusowego zespołu:
poszukujesz alternatywy dla systemu kar i nagród oraz chcesz dać sobie i innym pole do rozwoju motywacji wewnętrznej do czynienia dobra opartej na empatii;
masz dość arbitralnego rozsądzania konfliktów, marzysz, by ludzie mieli poczucie wpływu i odpowiedzialności wobec sytuacji między nimi;
trudno Ci znaleźć adekwatne rozwiązanie w konflikcie, które możesz uznać za naprawcze i sprawiedliwe, skuteczne i korzystne dla wszystkich;
zależy Ci na dobrej współpracy i trwałości wspierających relacji w grupie / rodzinie, chcesz więc budować zaufanie, bliskość i wzajemną troskę;
czujesz się czasem bezradnie wobec sporów w grupie / rodzinie i szukasz narzędzia, które możecie wdrożyć na stałe, by mniej stresować się konfliktami.
...człowieka, który stoi wobec trudnej, konfliktowej sytuacji w grupie z wiarą w jej rozwiązanie tak, by nikt na tym nie ucierpiał. Wie, co robić, by udało się naprawić wyrządzone szkody i odbudować łączącą ludzi więź. Rozmowy na sporne tematy, które prowadzi, mają sens, przynoszą wymierne efekty. Łączą zamiast dzielić, budują zamiast niszczyć, rozwijają zamiast ograniczać. Dają grupie w obliczu kryzysu szansę na wspólne doświadczanie harmonii, wolności i radości życia.
Ty też możesz być w tym miejscu!
Kręgi naprawcze to proces moderowanych rozmów w duchu empatii i odpowiedzialnej wolności. Zaproszony jest do nich każdy, kogo dotyczy obecny w społeczności / zespole / rodzinie konflikt.
Proces kręgów naprawczych składa się z trzech etapów:
Indywidualne kręgi otwarcia, czyli rozmowy facylitatora z inicjatorem, bezpośrednimi uczestnikami konfliktu i niektórymi członkami grupy. Ich celem jest doprecyzowanie, co się właściwie dzieje i jakie to ma znaczenie dla poszczególnych osób, ustalenie, kto jest niezbędny na kręgu naprawczym, aby możliwe było rozwiązanie sytuacji, oraz potwierdzenie ich chęci wzięcia udziału w procesie.
Krąg naprawczy, czyli moderowane spotkanie wszystkich zaproszonych. Jego celem jest ukazanie różnych perspektyw i wzajemne zrozumienie, określenie osobistej odpowiedzialności uczestników za zaistniałą sytuację oraz zaprojektowanie i zobowiązanie się do konkretnych działań mających rozwiązać problem.
Krąg zamknięcia, czyli przeprowadzane po ok. miesiącu spotkanie wszystkich zaproszonych. Tutaj upewniamy się, czy konflikt został rozwiązany (jeśli nie – ponawiamy proces), wprowadzamy ewentualne poprawki do wcześniejszych ustaleń i świętujemy sukces grupy :)
Zadaniem osoby prowadzącej kręgi naprawcze (facylitatora) jest udrażnianie tego procesu, zapewnienie odpowiednich warunków do rozmów, wspieranie w wyrażaniu siebie i wzajemnym usłyszeniu się. To nie musi być osoba z zewnątrz, dlatego oprócz ich prowadzenia oferuję Wam także pomoc we wdrażaniu ich na stałe do życia społeczności / zespołu / rodziny.
Agnieszka Witkowska